Dagens 4 mest pouplære musikktyper

Det finnes en rekke ulike musikksjangere, og de aller fleste har vel sin egen favoritt. Det er imidlertid slik at man ikke nødvendigvis liker kun den ene sjangeren, samtidig som man kan endre smak og forhold til de ulike sjangrene over tid. Det er også gjerne slik at musikken som var mest populær for 50 eller 25 år siden, ikke nødvendigvis er det som er mest populært i dag. De 4 mest populære musikktypene i dag er:

Pop

Popmusikk er en sjanger innen populærmusikk, med opphav i den vestlige verden på 1950- og 1960-tallet. Sjangeren har sine røtter i rock and roll, og begrepene populærmusikk og popmusikk benyttes gjerne om hverandre. Sjangeren låner gjerne elementer fra andre stiler, som rock, dance og country, men har likevel sine egne kjennetegn. En pop-sang er ofte skrevet i et veldig grunnleggende format, med repeterende refreng og fengende melodier.

Country

Country er en sjanger som oppstod i de sørlige delene av USA på 1920-tallet. Sjangerens røtter finner man i musikken som var populær i området på tiden, blant annet folkemusikk og blues. Country-musikk består ofte av ballader og dansesanger, og akkompagneres normalt av strengeinstrumenter som banjo, feler og gitarer.

Rock

Rock er en musikksjanger som har røtter i 1950-tallets rock and roll. Sjangeren er sterkt inspirert av andre sjangere, som blues og folkemusikk. Rock er generelt sett sentrert rundt en elektrisk gitar, normalt del av en rocke-gruppe med elektrisk bassgitar og trommer. Innen rock finnes det en rekke undersjangere, som blues rock, jazz-rock og progressiv rock.

Hip hop og rap

Hip hop og rapHip hopen hadde sitt opphav i det svarte ungdomsmiljøet i New York, i USA på begynnelsen av 1970-tallet. Sjangeren var i utgangspunktet ment som en bevegelse mot vold og rusmidler, og beskrev gjerne fattige, svarte strøk. Nyere hip hop kritiseres imidlertid for å være både rasistisk og voldsforherligende, med mye banning.

 

Laisser un commentaire

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*