Kjøp og salg av kultur via musikk

Oppfinnelsen av en ny gruppe konsumenter

Buying and selling culture through musicMidten av det 20. århundret så oppfinnelsen av en ny klasse, en ny kategori i livet. Ungdommen ble i løpet av perioden, som strekker seg fra slutten av Andre Verdenskrig, formet til å bli noe, som var helt for seg selv.

Selvfølgelig hadde man før dette hørt, både om vilter ungdom, og om pubertet, men man hadde ikke en distinkt ungdomskultur, hvor kulturen ble til noe som ungdommen hadde for seg selv. Ved hjelp av egen musikk, egen klesstil, og egen politikk, ble ungdommene nå adskilt fra sin foreldregenerasjon, som gjerne ikke delte noen av disse idealene.

En stor pådriver for dette skiftet var den amerikanske musikken, som ble en vektor, for overføring av alle andre amerikanske nyvinninger, og en god del amerikanske idealer.

Man så fort muligheten for å bruke datidens popstjerner som salgsagenter for kulturen, og for de varene som denne kulturen, kunne tilby de unge. Dette er en oppskrift, som har holdt seg frem til i dag.

Å gjøre penger på revolusjonene

I dag kan ikke ungdommen gjøre opprør, uten at de har den passende klesstilen, de riktige joggeskoene, eller de riktige smykkene, eller det passende sound-track-et. Store deler av denne konsum-orienterte merkevarebyggingen, for å støtte opp om et ungdomsopprør, blir drevet av spekulanter og sterke kapitalkrefter, som lever av at det stadig kommer nye ungdommer, som gjør sitt eget lille opprør.

Det virker likevel som om det har gått rutine i opprøret. Alle som sitter på toppen, og tar avgjørelsene, er i dag gamle travere, som egentlig kun driver en raffinert maskin. Stadig finnes det opp nye grenser som absolutt skal sprenges, eller imaginære fiender som må bekjempes.

Tar man et skritt tilbake, virker det hele merkverdig. Hvert markedssegment, har fått sin egen musikk, sin egen klesstil, og det finnes millioner av mennesker, som tror de markerer sin individualitet, ved å utføre, akkurat de samme kulturelle handlingene.

 

Laisser un commentaire

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*